Gråtvarning

Idag såg jag ett klipp på Youtube som fått mig att gråta floder. Trots att det var ett par timmar sedan jag såg det fylls ögonen fortfarande av tårar bara jag tänker på det. Pojken i klippet är troligen i min sons ålder. Hur man kan betee sig så mot ett barn är för mig helt oförståeligt. Jag postade klippet på min facebook-sida och det är uppenbart att det väcker extremt starka känslor. Vanliga, normala människor blir mordiska. 
.
Barn är det finaste, renaste vi har. Om vi inte visar dem kärlek, vem förtjänar den då?
Jag stör mig dock på att titeln på klippet antyder att hennes religion har något med hennes sjuka beteende att göra. Mig veterligen förespråkar inte mormoner våld, tvärt om har jag för mig att kärlek är centralt i religionen. Idioter finner man inom alla grupper oavsett kön, religion, etnicitet, klass mm.
.
/Cherin

Kommentarer
Postat av: anna :)

Jag klarade inte av att se hela.. Usch, verkligen hemskt..

Och jag håller med dig angående att det är onödigt att ha kvinnas religion med i titeln (eller överhuvudtaget) eftersom religionen inte alls har något med hur hon beter sig.

2010-12-08 @ 16:36:42
URL: http://youareamazing.blogg.se/
Postat av: Raisa

usch vilken hemsk manniska. gillar inte heller att hon haller pa med hjarntvattning at the same time. Typ " det ar sohar man straffar sma barn". hon borde veta hut. ska bara hamta tofflorna.

2010-12-08 @ 16:37:50
URL: http://raisa.blogg.se/
Postat av: jasmin

fyfan vad hemskt, sitter och gråter som om någon har dött. Jag vill bara pussa sönder och krama om ungen!!

2010-12-08 @ 17:03:41
Postat av: Marielle

Detta klipp är så himla hemskt :-(

2010-12-08 @ 17:06:16
URL: http://elleiram.se
Postat av: Sune...the girl

Fy fan vilken jävla morsa! Hon borde straffas hårt!

2010-12-08 @ 17:13:12
URL: http://tillganglig.blogg.se/
Postat av: Sune...the girl

Min dotter fyller 23 nästa år och har egen lägenhet, vi är som bästa vänner och hon är det bästa som har hänt mig :)

Ja du, socialen skulle ha blivit inblandad för länge sen när det gäller den mamman, sonen skulle fått det bättre nån helt annanstans. Han hade kunnat komma till mig tex :) men risken finns att jag hade pussat ihjäl honom haha.

2010-12-08 @ 17:22:23
URL: http://tillganglig.blogg.se/
Postat av: Cherin

Jasmin, jag med!

2010-12-08 @ 17:33:34
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/
Postat av: Sune...the girl

Ja klart man behandlar någon bra som är ens eget kött och blod. Det är ju vi föräldrar som satt dom till världen.

2010-12-08 @ 17:35:04
URL: http://tillganglig.blogg.se/
Postat av: gabriella

jag finner inga ord!

2010-12-08 @ 17:43:09
URL: http://toodumbtorun.blogg.se/
Postat av: Lisa

Nej jag fixar inte att titta på detta.

2010-12-08 @ 17:43:38
URL: http://www.lisabloggar.se
Postat av: Svorskan

Jag är inte feg, så när jag väljer att inte se klippet så är det för att jag redan är tårögd med tanke på att någon gör sina barn illa. Känner nästan att jag behöver be om förlåtelse för att inte se, men jag kräks (bokstavligen) när jag ser människor och djur fara illa.
Sv: Håller med dig, men att Assange får mer uppmärksamhet än muslim handlar nog också om att en europe "känner igen sig" mer med Assange. Precis som jag tror en muslim engagerar sig mer om en orättvisa sker mot en muslim än mot en icke-muslim? (Kanske fel ordval, men jag tror du förstår hur jag menar). Intressant tanke angående Usama bin Ladin, för visst tror jag att USA vill ha ursäkter för att fortsätta som de gör. Lägga sig i andra länder politik och inte minst säkra sig olja. Rent ekonomisk vet jag inte. Krigföringen etc måste kosta jättemycket, KAN de vinna ekonomisk på det? Det är väldigt långsiktigt i så fall, eller? Jag är inte alls insatt. Jag bara fabulerar utifrån det lilla jag har läst/hört.

2010-12-08 @ 17:44:03
URL: http://svorskan.se
Postat av: anna :)

SV: Ja det gör jag gärna ;)

Jag kollade på hela nu, finns inga ord! Otroligt hemskt, undrar om man kan hitta hela avsnittet någonstans - skulle gärna vilja veta vad Dr.Phil och kvinnan pratade om och om hon förstod att det hon gör är fel.

2010-12-08 @ 17:45:12
URL: http://youareamazing.blogg.se/
Postat av: Sune...the girl

Jo tyvärr är ju inte alla som du och jag Cherin.

2010-12-08 @ 17:48:31
URL: http://tillganglig.blogg.se/
Postat av:

Tortyr-förhör! Waterboarding next? ...o wait...barnet fick värre. Måste kolla upp vad som hände med den s.k. mamman...=/

2010-12-08 @ 17:49:40
Postat av: Rosannaaaa

Jag kan inte se klippet för jag kollar på mobilen, men jag ska klart kolla på det när jag kommer hem! Jag kräver en förklaring, varför bannlyst? Anledning tack!

2010-12-08 @ 18:21:08
URL: http://rosannanana.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Fyfan! Sitter och gråter värre än på länge. Undrar vad i hela världen som fått mammam att bli en så hemsk människa. Stackas lilla pojke, vill bara hålla honom i min famn och aldrig släppa :(

2010-12-08 @ 18:37:42
URL: http://corneliathulin.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Hittade detta:

"I actually saw this episode (normally can't stand Dr. Phil but one of my friends that loves him gave me it).
This boy is only seven and was adopted from an abusive orphanage in Russia. He already probably had trust and fear issues coming into the house, and this woman just makes it worse for him. I know that she has the right to get angry, but I mean....seven year old boys do crap like this all the time. It's the age where they just soak up everything. "

2010-12-08 @ 18:44:49
URL: http://corneliathulin.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Fy sjutton, jag både fryser och ryser. Men vad mammans empatilösa beteende har med hennes religion att göra begriper inte jag heller. Olämpliga föräldrar finns det desvärre gott om i alla möjliga sammanhang... Hoppas att det kom nåt gott ut av mötet med Dr Phil.

2010-12-08 @ 18:53:58
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Gun

Stackars stackars lilla pojke, nu mår jag illa...vill ta hand om honom.

Sv: Tack, vad gullig du är.:)

2010-12-08 @ 19:27:47
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Karin

Såg det där på Facebook igår.
Det är helt ofattbart hur man kan behandla ett barn på det där viset. Och du har rätt i att det är en knepig rubrik, för hennes beteende har väl knappast att göra med att hon är mormon...?

2010-12-08 @ 19:53:35
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: ...........

Förlåt för att jag svär just nu men den jävla idioten har ingen hjärta hoppas den skiten brinner i helvete!
Henne söta son gråter vad gör skiten hon duschar honom i kallt vatten. Jävla skit i hon.
Obs! är inte stolt att jag skriver svär ord men måste få ut det.

2010-12-08 @ 20:15:30
Postat av: jinan

detta är rent misshandel, hur kan det vara tillåtet? det är förbjudet att slå barn, men att misshandla dom på det sättet är tusen gånger värre.

2010-12-08 @ 20:30:57
Postat av: Svarten

Jag undrar vad mamman har fått gå igenom i livet för att bli sådan...

2010-12-08 @ 20:46:56
URL: http://svarten.blogspot.com/
Postat av: Linnea

Mormon - m = moron and that's what it SHOULD say! Fy fan för att bete sig så mot ett barn!

2010-12-08 @ 21:07:30
URL: http://mammacaruso.blogg.se/
Postat av: Fatima

Herre Gud, jag ser på min dotter och gråter!!!!
Hur kan hon göra så mot sin son? Det finns ingen religion som säger att man ska behandla sina barn så! Så hon kan inte säga att hennes beteende har ngt med hennes religion att göra.
I islam sägs det att ett barn till sju års åldern ska leva som en kung!!!!! och sju år till ( 14 år )ska den leva för att lära sej, och efter sju år ( 21 år) ska lära sej vara ansvarig.
Det är så Islam har lärt oss att uppfostra våra barn, plus om man slår sitt barn och barnen får blå märke måste man betala die ( böter ), pengarna går till fattiga!!!!

Salam

2010-12-08 @ 21:08:50
Postat av: sara

Fy vad hemskt!

2010-12-08 @ 21:09:30
URL: http://knasigasara.blogg.se/
Postat av: Cecilia tipsar

hans skrik skär i hjärtat! det påminner mig om min kompis mamma som tvättade sin yngste sons mun med tvål om han svor. milt i jämförelse men fortfarande misshandel och vidrigt. kvinnan i filmen går ju på som att hon var en hårdnackad amerikansk militär! inte som att hon pratade med en liten pojke. fan jag mår verkligen illa nu.

2010-12-08 @ 22:59:04
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: zebra

Klarade inte av att se hela klippet...verkligen hemskt! Usch....:( Barn är verkligen det mest oskyldiga och fina som finns...hennes beteende måste bero på inre djupa psykiska problem...

2010-12-09 @ 00:11:36
Postat av: Rickard

Mormonska kyrkan har bland annat sysslat med sexism, rasism, finansiella hemligheter, homofobi, historieförfalskning, förföljelse av kritiker, döpt judar från förintelsen i efterhand (och Hitler med!), polygami, pedofili, förskjutande av unga pojkar (för att de äldre ska få mer unga flickor för sig själva!) och barnmisshandel.

Visst finns det hemska människor överallt, men vi ateistiska humanister saknar i vart fall någon motsvarighet till denna goda, auktoritära text:

"Gud har sagt: Hedra din far och din mor och: Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden." Matt 15:4

eller: "Ris och tillrättavisning ger vishet, men ett ouppfostrat barn drar skam över sin mor." Ords 29:15

eller: "Låt inte pojken vara utan fostran, slår du honom med riset skall han inte dö. När du slår honom med riset räddar du hans själ från dödsriket."Ords 23:13-14

eller: "Om någon har en uppstudsig och trotsig son, som inte lyder sin far eller mor och inte lyssnar på dem trots att de tuktar honom, så skall hans föräldrar ta honom och föra honom till de äldste i staden vid stadens port. Och de skall säga till de äldste i staden: "Den här, vår son, är uppstudsig och trotsig och vill inte lyda oss utan är en frossare och drinkare." Då skall alla män i staden stena honom till döds. Du skall skaffa bort det onda ifrån dig. Hela Israel skall höra detta och känna fruktan." 5 Mos 21:18-21

2010-12-09 @ 15:39:14
Postat av: Bengrot

I dag kan vi äntligen vara lite glada!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8255121.ab

2010-12-09 @ 21:26:17
Postat av: tzov

Bra där, Rickard. Religion måste inte innebära att man är på ett visst sätt men den fundamentalistiska, hårddragna tro som finns inom de flesta sekter, inklusive mormonkyrkan, leder ofta till att människor beter sig på ett outvecklat sätt. Som till exempel här. Ett sånt här beteende mot ett barn skulle människor inte ens höja ögonbrynen på för bara hundra år sedan. Men medans vissa har utvecklats förblir andra hopplöst efterblivna. En sekt som förespråkar blind auktoritetstro och straffar kritiskt tänkande kommer onekligen ge upphov till ett outvecklat beteende hos sina medlemmar. Så därför kan man faktiskt göra en helt vettig koppling till hennes tro.

2010-12-09 @ 21:27:08
URL: http://tzovs.blogg.se/
Postat av: Petra M

Ofattbart...

2010-12-09 @ 21:28:35
URL: http://insideofpetrashead.blogg.se/
Postat av: ferramis

Tack Cherin for sharing it. It got me shocked and will help me through the difficult times with my sons, insaAllah.

2010-12-09 @ 22:45:08
URL: http://ferramis.wordpress.com
Postat av: Rickard

@ tzov
Ja, det kanske lät lite hårt, inte är ens religion en garant för att göra konstiga saker, men precis som du påpekar kan fundamentalism lätt leda till snedvridna tankar av denna sort. Ganska intressant faktiskt när många religiösa idag förfasar sig över det sekulära samhällets förfall. Inte skulle väl någon vilja leva i en teokrati. Det hemska med totalitära samhällen, må de vara stora eller små, är att det alltid går ut över de svaga som saknar makt.

2010-12-09 @ 23:16:35
Postat av: Mormonlady

Jag blev så jätteledsen när jag såg den lille pojken gråta så där. Pojkens mamma och pappa behöver hjälp, ja hela familjen behöver det. Detta har ingenting alls med religion att göra, precis som en del andra också har skrivit. Denna kvinna har fått dåliga råd av en vän som är militär. Att militärer får kallduschar när de inte lyder order, det är en sak. Men detta är en liten pojke. Det är så hjärtskärande att höra honom gråta. Ibland så skickar dr. Phil problembarn med familjer till Utah för att de ska få professionell hjälp. Mormoner är snälla mot sina barn, men precis som överallt annars i samhället så finns det folk som inte gör vad de borde göra. Denna mamman borde ha bet om hjälp bra mycket tidigare, och hon kunde ha fått det av Mormonkyrkan. Det finns psykologer, psykiatriker, läkare, sjuksköterskor, socialarbetare mm som står redo om det behövs. Funderar på om mamman är en liten linslus som vill synas i tv. För innan hon kontaktade dr. Phil så borde hon ha kontaktat öppenvården för att få hjälp. Detta är en verkligt knepig kvinna, som sagt.

2010-12-10 @ 00:42:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7097
Postat av:

Asså jag förstår inte Mohammed hur kan du hålla med honom. Hon döda sin man också varför gjorde hon de.
Asså okej om det var någon annan men hon döda och hon borde åtminstone få fängelsestraff eller nått.

2010-12-10 @ 10:16:44
Postat av: '

2010-12-10 @ 11:30:38
Postat av: Sarah

HON BORDE SKJUTAS!!!!!!!!!!!!!!!
Jag vet inte vart jag ska ta vägen, är barnuppfostran någon jävla militärträning eller!? Det är ett BARN din sjuka jävla människa!!! Hoppas hon blir nerslagen på vägen hem och får chilisås i sina sår hemska människa!!!!!!!!!!!!

2010-12-10 @ 15:08:29
URL: http://sarahsvensson.webblogg.se/
Postat av: Nora

Hon ser ju fan ut som en psykopat stackars unge! Det sorgliga är att det finns fler såna fall (och värre) som INTE kommer med på dr Phil, som ingen kan hjälpa..

2010-12-10 @ 21:35:32
Postat av: Anni

Usch.. Det enda jag tänker på är boken "A child called it". Lika sjuka och hemska bestraffningar..

2010-12-10 @ 23:22:48
URL: http://anisita.blogg.se/
Postat av: Rickard

@ Mormonlady

"Detta har ingenting alls med religion att göra"

Så religionen har bara ett finger med i spelet när den får människor att göra goda och trevliga saker?

Vilka bitar i Bibeln "har med religionen att göra"?

2010-12-11 @ 11:08:43
Postat av: Mormonlady

@Rickard
Jag vet inte om du vet detta om mormoner... men vi läser inte Bibeln bokstavligt. Vi anser precis som bibelforskarna att Bibeln har redigerats. Man kan inte läsa Bibeln ordagrant och tro att varje ord är inspirerat av Gud.

Gud använde ofullkomliga människor till att vara hans redskap, så Bibeln är inte fullkomlig i dess nuvarande skick tyvärr. Bibeln är Gudaandad, dvs Bibeln innehåller Guds ord.

Mormoner tror också att andra religioners heliga böcker också innehåller Guds ord. Det man kan fundera på är hur mycket av allt som är från Gud i alla heliga böcker. Detta vet ingen förutom Gud, därom tvista alla i detta.

Religion utvecklas och tankegångar speglar ofta det samhälle som människorna lever i pga att Gud verkar genom ofullkomliga människor. Barnaga var ok för de flesta för 100 år sedan, men nuförtiden så är det inte accepterat i Sverige. Har Gud ändrat åsikt? Njae, det är människor som ändrat åsikt.

Religion fungerar på så sätt att man gör saker i tro och inte tvivlar. Gud verkar genom tron och ser på människans motiv i hjärtat. Det är motivet som är det viktiga. Religion är ett styckverk.

1 Kor 13:9-10 (1917 års översättning): "Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk."

2010-12-13 @ 03:17:41
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7097
Postat av: Rickard

"Religion fungerar på så sätt att man gör saker i tro och inte tvivlar."

Det är precis vad jag anser vara problemet med religion.

Jag undrar ju varför alla dessa ofullkomliga "heliga" böcker överhuvudtaget pekar mot en perfekt gud och inte endast på vår egen förmåga till vidskepelse.

2010-12-13 @ 09:43:06
Postat av: Mormonlady

@Rickard
Det är en intressant fundering. Jag själv och många med mig har inga problem med att tro på vad vetenskapen kommer fram till. Tro behöver inte stå i motsättning till religion.

Religion handlar ju om det som är osynligt för våra ögon i första hand, och man kan inte bevisa vare sig om Gud finns eller inte finns. Det handlar om sannolikhet rent matematiskt.

Kan det finnas en viss möjlighet till att Gud finns? Om man kommer fram till detta, så tror man. Det kan räcka med att man inser att det finns 1 promilles chans till att Gud finns, för att man ska vara öppen för möjligheten.

Vad gör man då? Det handlar inte om att Gud kräver att man ska tro på Gud, för Gud har inga sådana krav. Är Gud fullkomlig och perfekt? Oavsett vilken religion som en människa har, så är det nog så att man ser på Gud som fullkomlig och perfekt.

För mig är vidskepelse att man ger Gud mera makt över våra liv än han har. Gud har gett oss människor en fri vilja. Den dag som man skyller saker och ting på Gud istället för att ta ett eget ansvar, då är man vidskeplig.

Det kan aldrig vara Guds fel att jag är morgontrött. Det är mitt fel att jag går och lägger mig för sent.

Om jag dricker alkohol och blir full så är det inte Guds fel. Det är inte Gud som bestämt att jag skulle bli full, utan det var i så fall jag själv som bestämde mig för att dricka.

Det är inte heller Guds fel att en terrorist fått för sig att bomba i Stockholm. Det har den mannen själv beslutat.

Om man beskyller Gud för saker och ting, då undviker man det egna ansvaret. Vidskepelse är att tro att Gud (ödet) styr våra liv och att vi inte kan påverka det själva, att vi är fångade av Gud och lever som robotar.

Men det är också sant att det är vi själva som bestämmer om vi ska vara vidskepliga eller ej. Vi har förmåga till att vara vidskepliga, men vi kan också välja att tro att Gud har gett oss en fri vilja till egna val.

2010-12-13 @ 14:03:38
URL: http://blogg.aftonbladet.se/7097
Postat av: Rickard

"Det handlar inte om att Gud kräver att man ska tro på Gud, för Gud har inga sådana krav."

Judendomens, kristendomens och islams gud har iaf dessa krav.

Det verkar som om du har ett väldigt liberalt och humanistiskt förhållande till din tro, tror du det själv beror på att du lever i tämligen sekulära Sverige, eller att mormonrörelsen är en mycket modern religion? Din definition av vidskepelse är ju religion för väldigt många, så vem har rätt?

Jag undrar ändå varför du inte antar att själva guds-begreppet i sig kan vara ett symptom på vår förmåga till logiskt tänkande och fantasi? Kan det inte uppstå problem om man som människa tror på vad som helst som saknar bevis endast på känn?

Tex kan ju tron på evigt liv göra att en man faktiskt spränger sig själv i luften, vad har han att förlora, Gud har ju sagt att de andra är otrogna och hamnar i helvetet.

2010-12-14 @ 10:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback