Same sh*t different name

I bland behöver man några dagar på sig att samla sig. Jag har varit riktig upprörd över det jag tänker skriva om. Upprörd och rädd.
.
I tisdags fattade Frankrike det för mig ofattbara beslutet att totalförbjuda ansiktsslöja i Frankrike. Lagen väntas träda i kraft under våren 2011. Tidigare har det varit förbud mot att tex arbeta på offentliga platser med religiösa symboler på. I framtiden kommer en kvinna som täcker ansiktet riskera att få betala böter om hon sitter på sin altan och någon råkar se att hon täcker ansiktet. 
.
För min del är det helt irrelevant huruvida man älskar eller avskyr niqab (ansiktsslöja). Men att staten skall diktera hur folk klär sig kan inte beskrivas på annat sätt än oanständigt! 
.
Håller du inte med? 
.
Låt oss då göra ett litet tankeexperiment. I Iran och även Saudiarabien är det lag på att man måste vara påklädd. Man har alltså inte rätt att själv välja hur man vill klä sig. Om du med din blonda kalfus skulle vilja resa dit och kanske till och med drista dig till att klä dig baraxlat med en snygg kort kjol till så skulle det kunna innebära konsekvenser för dig. I vart fall i Iran så skulle du få hälsa på ordningspolisen. Din klädsel skulle anses vara störande av den allmänna ordningen.
.
Hur många av oss skulle acceptera att leva i ett land där vi tvingas klä oss på ett visst sätt. Skulle vi kalla sådana länder för demokratier? Naturligtvis inte. 
.
Så snälla förklara för mig vad det är jag inte förstår. Hur kan det i demokratins namn vara ok att förbjuda någon att klä på sig, men förkastligt att tvinga någon att göra det?
.
Jag har ett val. Jag kan välja att klä mig så här:
                 
eller så här:
                            
Det kan inte mina franska medsystrar. Det är otäckt.
.
//Cherin
.
PS. Den nedre bilden är tagen i Paris för drygt en månad sedan.
.
PS 2 Nej jag är inte gravid. Jag gillar bara att hålla handen på magen.

Kommentarer
Postat av: Petronella

Du har så rätt! Det är just den täckande muslimska klädseln som skall bort också, inbilla er inget annat. En så stor ansträngning för att sätta åt mindre än en halv procent av de franska muslimerna känns som ett första steg innan man i frihetens namn börjar slita av slöjor och turbaner också (och varför inte skägg?). "Jag själv vill inte bära det och tycker att det känns lite jobbigt att se, alltså skall de andra ta av sig och se ut som folk" tycks vara ett gångbart argument.

2010-07-16 @ 00:17:00
Postat av: Somaiyah

Bra skrivet mashaAllah. Och jättefina bilder på en fin syster mashaAllah :)

2010-07-16 @ 01:45:24
URL: http://somaiyah.blogg.se/
Postat av: misha

grymt inlagg

2010-07-16 @ 08:05:01
Postat av: Emma

Jag läste det där på aftonblandets hemsida härom dagen och jag blev också riktigt upprörd! Det var en del jag kunde tycka var bra i det de kommit fram till, att när kvinnan blir tvingad av mannen att bära slöja ska det straffas/bötas, men det andra gör mig bara ledsen. Tycker att genom att förbjuda en viss klädsel i ett land, som även hör till en kultur och hur människor klär sig för att följa en religion, flyttar oss bakåt i tiden. Det är som när kvinnor inte fick bära byxor eller liknande. Helt sjukt om man frågar mig.

2010-07-16 @ 09:47:48
URL: http://newsunrise.blogg.se/
Postat av: Dennis Widmark

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Man ska få bestämma själv och det ska vara demokratiskt, men samtidigt vill man ju kunna se personers ansikten. Jag vet inte...

2010-07-16 @ 11:04:50
URL: http://denniswidmark.blogspot.com
Postat av:

Min pojkvän är från Iran och han är emot burka. Om Iran har som regel att klä sig anständigt och bära slöja så ska ju jag som reser dit självklart respektera deras regler. Om då Frankrike väljer att man inte får bära burka, ska inte det då också respekteras?

2010-07-16 @ 12:22:10
Postat av: Y

Man får ta seden dit man kommer. Så enkelt är det. jag är själv invandrare och jag skulle aldrig vilja att mitt framtida barn skulle möta en barnsköterska som inte visar ansiktet. Jag har pratat med alla mina vänner och alla håller med. Vem som helst skulle kunna vara under burkan. Hur gör de i skolan, på flygplatsen osv? Jag skulle aldrig vilja vistas på samma bank om någon kommer helt utklätt. Det här är inte klokt.

2010-07-16 @ 13:09:31
Postat av: Eroooticaaa

Hejhej! Kolla gärna in min sex och kärleksblogg! Har öst på med en massa inlägg idag och kommer göra det ikväll också eftersom jag åker bort en vecka snart och inte kommer kunna skriva:) Men jag har en massa kategorier som för henne/honom, noveller, myter, sextips, relationer, veckans sexställning osv :)

Tack på förhand!

2010-07-16 @ 13:28:50
URL: http://eroooticaaa.blogg.se/
Postat av: Marion

Ja jag finner inga ord för hur sjukt jag tycker det är.. och det vet ni!
Kram

2010-07-16 @ 13:34:50
URL: http://nedatvikt.blogg.se/
Postat av: Bengrot

Ett mycket klokt beslut av Frankrike, jag hoppas att förbudet införs här också. Det skulle förmodligen hjälpa många förtryckta kvinnor. Inte sådana som ni som besöker den här bloggen utan sådana som inte får göra sina egna val över hur de ska gå klädda. De kvinnor som förmodligen hatar Islam och dess knepiga regler.

2010-07-16 @ 14:51:03
Postat av: Oskar

Bra inlägg men vill bara inflika att när vi besöker länder som t.ex. Saudiarabien så tar vi nog i de flesta fall (hoppas jag i alla fall) seden dit vi kommer. Flyttar man nu till Frankrike så får man väl antingen acceptera förbudet eller så kan man bosätta sig i något annat land, den valmöjligheten finns ju fortfarande. Livet handlar om att offra vissa saker för att nå andra.

Och folk som säger att det kränker religionsfriheten/friheten att bära religiösa symboler har väl egentligen inte rätt då niqab i sig inte förespråkas i Koranen, dvs. att den egentligen inte representerar den muslimska tron? Den är väl mer kulturellt betingat?

Måste para poängtera att bära sjal kan dock vara sjukt snyggt! Såg en kvinna igår som bar hijab och matchade det så sjukt grym med sina snygga kläder!

2010-07-16 @ 17:49:18
URL: http://finest.se/OskarNilsson
Postat av: Gun

Jag håller med dig. Varför ska det finnas en lag som bestämmer vad man har på sig? Jag kan för mitt liv inte förstå varför, vart än i världen jag befinner mig. Jag skulle givetvis ta seden dit jag kommer och sätta på mig slöja om landets lagar sa så, men det är inte samma sak som att jag tycker det är ok att dessa lagar finns.

2010-07-16 @ 19:11:36
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag tycker dock att det är så enkelt att man får ta seden dit man kommer, annars får man flytta. Om jag skulle flytta till exempelvis Förenade Arabemiraten pga jobb eller liknande så får jag ju acceptera att jag inte kan kila runt på stan i kort kjol och djup urringning. Så är det bara.

2010-07-16 @ 23:27:08
Postat av: fii

Jag blir så ledsen när sådant här händer. Det välanvända uttrycket "Vart är världen på väg?" kommer väl till pass. Frankrike har omvandlats till någon sorts människoförtryckare, och jag kan inte annat än att tänka på Förintelsen, även om den franska regeringen inte bokstavligen dödar människor. Det är någon sorts rensning av sådant som regeringen i Frankrike inte råkar tycka om.

Det handlar inte om muslimsk tro längre- det handlar för sjutton om människans frihet. Och att det sker i Frankrike, ett land som själva blev förtryckta och slog sig fria för mindre än 300 år sedan, det är vidrigt. Tummen ner, långt ner, för Frankrike.

2010-07-17 @ 14:50:01
URL: http://hellofii.blogg.se/
Postat av: Susanna

Jag vill bli upprörd och förskräckas av detta. Men jag blir mest bara less, och ännu mer less när jag läser vissa kommentarer.

Förbudet är fel, om det fungerar att ha burka i alla andra länder, hur kan det inte fungera i Frankrike. Det finns alltid vägar runt problem. Förbud är inte en av dom vägarna.

2010-07-17 @ 19:30:58
URL: http://zhenaniganz.blogg.se/
Postat av: Karin

Du skriver som vanligt fantastiskt bra !
I Sverige kan man fortfarande välja, och det tycker jag är bra !
Att man däremot ska kunna få vilka jobb som helst om man väljer att ha ansiktet täckt tycker jag fortfarande inte är en rätt som man kan räkna med.
-Inte ens i Sverige, då det för mig är lite besvärande då man inte kan se riktigt vem man har framför sig. ( Kanske en grej, som lever kvar sedan min tid som postkassör... - På den tiden då Posten var en riktig postt, och även hade hand om bankärenden... ;) )
Men det är viktigt att diskussioner öppnas, för att man ska kunna komma vidare och mötas mellan religionerna !
Det finns mycket att jobba med, och dina inlägg för verkligen detta framåt ! :)
Samtidigt är jag lite fundersam till ifall alla kvinnor inom Islam valt det själva, att täcka sina ansikten, och där finns ju massor att fundera över !
Att DU gör dina egna val tvivlar inte jag, och knappast någon annan på, men ändå är det en lång väg att gå...
Kör ditt race, så kommer religionerna att mötas snart ! - Det är jag övertygad om ! :)

2010-07-18 @ 19:47:41
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: aeriel

Jag tycker inte att någon ska få dölja sitt ansikte offentligt. Jag blir seriöst upprörd när anarkist-wannabies springer runt med ap-, scream- och monstermasker på stan och skramlar med sina kedjor. Det är fel att göra en lag som gäller endast den muslimska niqaben(?)men som gammal försvarslös tant så är jag helt för ett förbud mot att dölja större delar av sitt ansikte, PÅ OFFENTLIGA PLATSER. Om jag har en handduk över ansiktet när jag ligger och solar på min egen gård ska väl regeringen och polisen skita i?

Förutom att det är orättvist att förbjuda just en typ av klädnad så blir det nog tyvärr som Mohammed skrev i sitt inlägg att en del kvinnor kommer bli helt förbjudna att gå ut eller träffa folk.

Det går inte att straffa någon för att den personen har en specefik kultur eller traditioner. Det som ska bort är tvånget och det kommer inte från kvinnan som känner sig tvungen att dölja hela sin kropp för de inte ska "störa den allmänna ordningen". Eller?

2010-07-19 @ 12:35:48
Postat av: Konvertit

hehhe ärligt du ser rätt ful ut i niqaab, kanske för att du stängt den lite för högt upp, ha den längre ned så att ögonbrynen inte syns så mkt.

Varför nämner man alltid att man ska ta seden dit man kommer att anpassa sig till landet osv, faktum är att de enda kvinnor med niqaab jag träffat är svenskor som valt att använda den att inte hälsa män i hand osv.De är svenska och , vadå ta seden dit man kommer eller bo i jordhåla som ngn så fint utryckte det på tv förut.Har inte en svensk kvinna som vill ha niqaab rätt att ha det tycker ni icke muslimer.Vi har väl religionsfrihet eller..

2010-07-19 @ 18:29:03
Postat av: Beate

Jag blev lika upprörd som du. Å vet du vad: det finns ju hur många katolska nunnor som helst i Frankrike. Japp, dom bär stora kors på bröstet också. Får dom fortfarande gå med denna "religösa utstyrsel"? Skulle tro det, tyvärr.
Vad tror dom resultatet blir? Kommer alla muslimska män att förbjuda sina kvinnor att gå ut?
PS. Det låter krasst, men jag hoppas att det blir ett uppror à la St. Denis för några år sedan. Jag menar om bönderna i Frankrike protesterar så "lägger sig" regeringen direkt. Hoppas hela muslimska befolkningen gör samma sak - NU. DS

2010-07-19 @ 23:24:15
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: Britt

Som du skriver är det helt ofattbart att en demokrati vill förbjuda folk att få klä sig som de vill. Efter det här har Frankrike fråntagit sig rätten att kritisera länder som Iran t.e.x eftersom man helt plötsligt sitter i samma båt.

2010-07-22 @ 12:01:57
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Sandra

Jag förstår inte vad det är för fel på er människor, självklart som fan att man inte kan införa ett sånt förbud,då kan vi införa förbud mot allt här i världen! OCH ATT TÄCKA SIG KOMMER INTE FRÅN ISLAM, HELA GREJEN BÖRJADE MED JUDARNA OCH LÅNGT INNAN...jag tycker inte att iran och saudiarabien gör rätt i att tvinga folk klä sig på ett sätt, men det gör inte frankrike eller de som håller med dom heller. Kvinnor har i alla sina dagar varit förtryckta och det handlar inte om burka eller inte, det är en biologisk faktor, män är på ett sätt och kvinnor på ett annat (orkar inte gå in på detalj.) Någon här sa "hur gör dom på flygplatser etc", jo kvinnliga poliser går in i ett rum där kvinnan med burka få klä av sig där dom kan visitera dom...så säkerhetskäl är INTE en ursäkt. Tro mig att det här kommer leda oss till krig. Det är inte bara kvinnor som är förtryckta idag utan alla MUSLIMER! Och vad fan har dom gjort er? NADA...blir så sur när människor sitter och säger att si o så ska dom klä sig, och det här är fel, men det jag gör är rätt (hypokritiska jävlar).

2010-07-23 @ 10:14:09
Postat av: A

Jag tycker den här frågan är väldigt komplicerad. Oavsett hur man gör finns det alltid något som rimmar illa med det västerländska samhälle som vi i Sverige (och de i Frankrike) lever i. Ser man till argument FÖR niqab är förmodligen det främsta att vi lever i en demokrati och alla ska få välja att klä sig hur de vill i en demokrati. Men å andra sidan lever vi i Sverige (och de i Frankrike också förmodar jag) i ett övervakningssamhälle. Det finns övervakningskameror uppsatta lite varstans, och bär man en ansiktstäckande slöja kan man inte bli identifierad. Nu tror jag absolut inte att kvinnor som bär niqab gör det för att kunna begå brott, men jag hoppas det jag försöker säga ändå går fram?
Så tyvärr, jag kan inte välja sida i den här diskussionen.

2010-08-02 @ 01:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback